Зміни по законному представнику

 Законне представництво та цивільна дієздатність пацієнтів в ЕСОЗ

Що змінюється в ЕСОЗ для лікарів та пацієнтів

Що таке цивільна дієздатність пацієнта

Цивільна дієздатність пацієнта – це здатність особи самостійно здійснювати свої права та обов’язки, зокрема приймати рішення щодо отримання медичних послуг, у т.ч. з використанням цифрових інструментів ЕСОЗ. 

Повна цивільна дієздатність особи настає з 18 років. У виняткових випадках, передбачених законодавством, її можна набути раніше, зокрема:

  • з 16 років у разі працевлаштування за трудовим договором;
  • з моменту реєстрації шлюбу особи (але не раніше 16 років);
  • якщо особа, яка досягла 14 років, стала матірʼю/батьком дитини;
  • з 16 років з моменту державної реєстрації фізичною особи підприємцем;
  • за рішенням суду.

Законний представник – це особа, яка за законом або за рішенням суду має право діяти від імені пацієнта, який не має повної цивільної дієздатності, представляти його інтереси. Зокрема – приймати рішення щодо отримання медичних послуг, у т.ч. з використанням цифрових інструментів ЕСОЗ. 

Законними представниками можуть бути батьки, усиновителі, опікуни чи піклувальники пацієнта.

Як раніше лікар працював із даними про законного представника

Під час реєстрації дітей та недієздатних пацієнтів в ЕСОЗ лікарю необхідно двічі вносити дані про їхніх законних представників (батьків, опікунів тощо) та завантажувати скан-копії відповідних документів у систему.

До того ж такий підхід ускладнював дії з записом пацієнта – зокрема під час оновлення даних батьків, методу їх автентифікації чи загалом зміні законного представника після досягнення 18-річчя дитини.

А якщо дані батьків були внесені з помилкою, це призводило до проблем під час надання медичної допомоги пацієнту з використанням цифрових інструментів..

Також раніше пацієнти, які набували цивільної дієздатності до 18 років (наприклад, з моменту народження дитини або укладення шлюбу), не могли самостійно змінювати свій запис без участі законного представника та не могли бути зареєстровані в ЕСОЗ як законні представники для своїх дітей в ЕСОЗ.

Що зміниться у роботі з записом пацієнта та його законним представником

В ЕСОЗ зʼявиться функціональність, яка дозволить обліковувати інформацію про законного представника пацієнта за оновленим спрощеним процесом. 

Що це змінює у роботі лікаря👇:

  • замість внесення даних вручну ➡️при реєстрації недієздатного пацієнта (наприклад, дитини) лікар має обрати законного представника, який супроводжує дитину на огляді, з-поміж зареєстрованих в ЕСОЗ пацієнтів;
  • перевірка особи ➡️законний представник має бути попередньо зареєстрований в ЕСОЗ. Таким чином всі дії з верифікації та оновлення даних допоможуть впевнитися, що ця особа дійсно існує, а її персональні дані є актуальними;
  • спрощується оновлення персональних даних про законного представника пацієнта в системі ➡️ оскільки представник обирається з Реєстру пацієнтів ЕСОЗ, то актуалізовувати інформацію про законного представника у записі дитини не потрібно. Достатньо лише оновити запис самого законного представника;
  • в ЕСОЗ створюється звʼязок між недієздатним пацієнтом та його законним представником (наприклад, між дитиною та батьками) ➡️замість внесення всієї інформації про законного представника в картку пацієнта, в картці дитини буде лише посилання на її законного представника;
  • підтвердження звʼязку між недієздатним пацієнтом та його законним представником  ➡️ аби підтвердити цей звʼязок лікар має завантажити відповідний документ до даних про законного представника пацієнта (наприклад, свідоцтво про народження дитини іноземного зразка, рішення органів опіки та піклування, рішення суду про визнання недієздатності або інший документ);
  • управління звʼязками із законними представниками ➡️зʼявляється можливість додати всіх законних представників недієздатної особи, які мають відповідні законні повноваження. Для цього як і раніше законний представник має надати лікарю документ, який підтверджує його повноваження. Лікар також зможе оновлювати перелік законних представників, деактивуючи зв'язок – наприклад, у разі позбавлення батьківських прав чи інших змін (за наявності документів, що підтверджують ці зміни);
  • без підтвердження законного представника ➡️після досягнення 18-річчя, звʼязок між дитиною та її законним представником буде автоматично деактивовано системою;
  • здійснювати деякі дії, повʼязані зі зміною персональних даних недієздатного пацієнта будуть доступні лише за наявності зареєстрованого зв’язку з його законним представником ➡️ тобто для подання декларації чи зміни персональних даних у записі дитини обовʼязково має бути зареєстровано звʼязок із щонайменше одним з її батьків чи опікунів;
  • підтвердження дієздатності пацієнтів з 14 років ➡️для підтвердження набуття цивільної дієздатності пацієнтів старше 14 років лікар зможе внести відповідний документ до розділу "Документи" у записі пацієнта. 

Буде змога внести такі типи документів для підтвердження набуття цивільної дієздатності: свідоцтво про шлюб, свідоцтво про розірвання шлюбу або рішення суду про розірвання шлюбу, рішення органу опіки та піклування або рішення суду про надання особі повної цивільної дієздатності (для осіб 16-18 років), виписка або витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань.

За наявності одного з таких документів особа вважається дієздатною, а тому не має законного представника і може самостійно вчиняти дії від свого імені в ЕСОЗ. Після підтвердження дієздатності всі звʼязки особи із законними представниками будуть автоматично розірвані. Тому пацієнту буде необхідно встановити власний метод автентифікації в ЕСОЗ.

Так, наприклад, тепер особи, які не досягли 18-річчя, але самі вже стали батьками, після внесення змін зможуть бути законними представниками своїх дітей в ЕСОЗ.

Інформація для пацієнтівПопередьте батьків про необхідність оновити дані у записі дитини

Для всіх недієздатних пацієнтів лікарі мають планово оновити дані про їх законних представників на підставі документів, що підтверджують їхні повноваження.

Тобто усі пацієнти, які наразі мають законного представника, повинні мати оновлену інформацію в ЕСОЗ. 

⚠️Звертаємо увагу, що кінцевий термін для внесення таких змін не визначено.

Рекомендуємо під час наступних планових візитів оновити записи недієздатних пацієнтів та створити звʼязок із їх законними представниками на основі документів, які підтверджують законне представництво.

Чому це важливо: інформація про оновлений звʼязок недієздатного пацієнта із законним представником буде використовуватися для автоматичного встановлення методу автентифікації недієздатного пацієнта, а також надалі у процесі верифікації даних пацієнта.

❗️Зауважимо, що діти, які були зареєстровані за заявою єМалятко, будуть автоматично реєструватися за оновленим процесом з моменту впровадження змін. Їхні записи не потребуватимуть змін.

Зауважте, що на огляді з дитиною має бути присутній її законний представник та за можливості внесіть дані про всіх представників дитини

Підкресліть батькам, що на огляді з дитиною завжди повинен бути її законний представник (мати, батько, опікун тощо), оскільки усі повідомлення про сервіси ЕСОЗ (е-Рецепт, е-Направлення, запит на доступ до даних тощо) як і раніше надходять саме на його мобільний номер. 

То ж про всяк випадок рекомендуємо внести інформацію про усіх законних представників дитини. Так, незважаючи на те, хто супроводжує дитину – її мати, батько / опікун – вони безпроблемно отримають СМС із номером е-Рецепта чи е-Направлення. 

Як це працює: наприклад, під час формування е-Рецепта чи е–Направлення  лікар має вибрати метод автентифікації законного представника, який присутній на прийомі. Якщо лікар не обере метод автентифікації, то СМС надійде на номер законного представника, який був зареєстрований першим.

Як зміниться метод автентифікації через третю особу (за унікальним ідентифікатором іншого пацієнта в Реєстрі)

Тепер метод автентифікації з  типом “ТРЕТЯ ОСОБА”  (за унікальним ідентифікатором іншого пацієнта в Реєстрі) може бути встановлений виключно для недієздатних пацієнтів, для яких зареєстровано звʼязок із законним представником на підставі відповідних документів.

Відповідно номер телефону, на який будуть надходити СМС від ЕСОЗ для дитини – буде тим номером, який встановлений у її батьків або законного представника.

При наявності двох законних представників у недієздатного пацієнта може бути два методи автентифікації з типом “ТРЕТЯ ОСОБА”. Відповідно при надсиланні СМС лікар зможе обрати того представника дитини, який супроводжує її на прийомі.

Таким чином, змінити метод автентифікації недієздатних пацієнтів стане простіше: якщо дитині потрібно змінити метод автентифікації з типом "ТРЕТЯ ОСОБА", лікар може зробити це, змінивши метод автентифікації її законного представника. Наприклад, якщо мама дитини змінила номер телефону, потрібно оновити лише її метод автентифікації без дублювання інформації.

Нагадаємо, що метод автентифікації пацієнта завжди має бути актуальним, адже це неодмінна умова для отримання медичних послуг із використанням цифрових інструментів (при оновленні даних пацієнта, поданні декларації, отриманні дозволів на доступ до даних пацієнта, інформування про створені е-рецепти та ін.).

Що робити, аби встановити метод автентифікації пацієнту?

для недієздатних пацієнтів ➡️ необхідно обрати законного представника з Реєстру та зареєструвати звʼязок між пацієнтом та його законним представником на підставі відповідних документів. Після цього метод автентифікації пацієнта автоматично оновиться;для решти дієздатних пацієнтів, які мають метод автентифікації “ТРЕТЯ ОСОБА” як додатковий ➡️ такий метод автентифікації буде скасовано автоматично, тобто залишиться лише основний метод автентифікації (через СМС чи документи).

Можливі запитання

При додаванні законного представника не вдається одночасно додати інших законних представників, поки не підтвердити зв'язок першого законного представника?

Необхідно додавати законних представників у запис пацієнта послідовно.

Чи може бути  у недієздатного пацієнта (незалежно від віку) власний метод автентифікації додатково до методу автентифікації з типом “третя особа”? 

Ні, будь-які дії з записом недієздатного пацієнта (як от подання декларації, створення плану лікування тощо) підтверджує його законний представник. Відповідно кожен недієздатний пацієнт повинен мати метод автентифікації з типом “третя особа”.

Як коректно внести інформацію в ЕСОЗ про прийом пацієнта-дитини, якщо звертається дитина (вихованець дитячого будинку) з законним представником (директор дитячого будинку), але у дитини відсутнє свідоцтво про народження, а дитину неможливо ідентифікувати за даними, які надав законний представник?

У такій ситуації можливі варіанти:

  1. Створити новий запис про пацієнта за умови наявності свідоцтва про народження дитини. 
  2. Зареєструвати пацієнта як неідентифікованого пацієнта. Це може зробити лікар СМД, реєстратор, середній медичний працівник закладу спеціалізованої медичної допомоги або екстреної медичної допомоги.

Чи будуть автоматично видалені методи автентифікації для пацієнтів, старше 14 років?

Так, власні методи автентифікації для всіх недієздатних пацієнтів буде автоматично деактивовано. Тому для таких пацієнтів необхідно обрати законного представника з Реєстру та створити звʼязок між пацієнтом та його законним представником на підставі відповідних документів. Після цього метод автентифікації пацієнта автоматично оновиться.

Чи буде з появою нового функціоналу видалено наявну інформацію про законних представників у записі пацієнта?

Ні, ця інформація буде автоматично видалена лише після того, як лікар під час прийому пацієнта оновить створить звʼязок із законним представником (тобто завантажить відповідний документ).

Чому після настання 18-річчя у записі пацієнта не видаляється метод автентифікації з типом “третя особа”?

Під час створення методу автентифікації через зв'язок з законним представником має бути зазначений "термін дії до" при досягненні 18 років.

Чи буде підлягати верифікації звʼязок законного представника та недієздатного пацієнта?

Наразі такий напрям верифікації не буде впроваджуватися.

У разі настання цивільної дієздатності особи, чи буде автоматична деактивація зв'язку між законним представником та недієздатним пацієнтом?

Так, автоматична деактивація зв'язку передбачається. Вона буде здійснюватись на підставі терміну дії документа, який посвідчує зв'язок, або по настанню цивільної дієздатності пацієнта. 

Тобто, при зверненні такого пацієнта до лікаря, очікується створення власного метода автентифікації або додавання нового зв'язку з законним представником, якщо особа досі є недієздатною.

 Як оновити законного представника в МІС

Документами, що підтверджують законне представництво, вважаються:

  • Свідоцтво - свідоцтво про народження (в тому числі іноземного зразку).

  • Посвідчення опікуна - посвідчення опікуна або піклувальника.

  • Документ - документ, що підтверджує повноваження представника органу опіки та піклування або керівника дитячого закладу, закладу охорони здоров’я або закладу соціального захисту дітей, у якому дитина перебуває на повному державному забезпеченні, та документ, що підтверджує факт зарахування дитини до цього закладу.

  • Рішення суду.

У пацієнта одночасно може бути декілька законних представників!

  • Необхідно відкрити електронну картку пацієнта (дитини/недієздатної особи) 

  • Натиснути на кнопку "Законний представник"

  • Здійснити пошук персони законного представника та натиснути кнопку "Відкрити"

  • Вказати дані про документи, що підтверджують законність представництва та підтягнути сканкопії (за потреби  додати декілька документів, натиснути "Додати документ")

  • Обрати необхідний документ 

  • Підтвердити реєстрацію через сповіщення законному мредставнику (SMS/Viber)
  • Зв'язок створено! 

Видалення законного представника

  • Видалення законного представника можливе лише після додавання іншого законного представника, спочатку створюється новий законний представник, а потім видаляється попередній представник.

  • Далі необхідно обрати персону для видалення і натиснути "Видалити"

  • Вказати документи, що підтверджують втрату законного представництва та натиснути "Деактивуватизв'язок"

  • Ознайомитись з повідомленням про деактиванію. натиснути "Так"




  • Нет меток